DE!

Közbejött a II. világháború, s a menekülő német csapatok 1945. január 18-án felrobbantották… Éppen úgy, mint a magyar főváros minden hídját…

A költő, Illyés Gyula  a háborút követő napokban, így írt erről a szörnyűségről, Hidak című versében:

A legszomorúbb látvány

ez volt: a betörött


gerincű néma hidak

a két város között,

ahogy feküdtek sorban,

mint leölt állatok

a bűnben és mocsokban

ők, az ártatlanok.

Óriás mészárszékre

kelt vörösen a nap:

a szem azt hitte: vérük

a napfestette hab,

ahogy hevertek, holtan,

lehulltan, miután

kínjukban felugortak

azon az éjszakán.

Lesz kor, hogy talpraállnak,

hátukat megvetik

s te – akkor ez lesz álmod –

uszítva intsz nekik: 

üvöltsenek bosszúért

és ágaskodjanak,

mert mi a rend, ha mindig

ő tűr, az áldozat?

De ők csak állnak, állnak

(egy tagjuk nem remeg)

a futó folyam és a

futó idő felett!  

A háború után egyetlen hidunk sem maradt állva…

Az 1945-ben felrobbantott híd annyira megrongálódott, hogy a régi híd újjáépítése helyett 1960-ban megkezdődött az új Erzsébet híd építése.  Sávoly Pál tervei alapján egy kábelhíd épült, a régivel azonos nyomvonalon, melyet 1964-ben adtak át a forgalomnak. A régi, kijavított pilléreken áll, de útpályája szélesebb lett, ugyanis a járdákat a függesztőkábeleken kívülre helyezték.

 Így nyerte el mai formáját az újjáépítés négy éve alatt, az a hidunk ami kizárólag magyar szakemberek munkája! Magyar mérnök tervezte, magyar munkások gyártották le az elemeit, a Ganz-Mávag csarnokaiban, s magyar hídépítők szerelték össze, varázsolták újjá..

A híd teste – építés közben

A Ganz Mávag csarnokában hegesztik egyik szerkezeti elemét

Itt már a kábelek kifeszítve, de a híd teste még építésre vár..

….éssssss!

Ilyen lett: